PRESTAŤ JE TIEŽ UMENIE

PRESTAŤ je tiež umenie. Bola som pohltená prácou a vytvárala som si ZOZNAMY toho, čo je potrebné urobiť. V jednom momente som si ale uvedomila, že môže byť účinnejšie pripraviť si namiesto zoznamu vecí, ktoré treba urobiť, zoznam vecí, ktoré je POTREBNÉ PRESTAŤ ROBIŤ, či už v živote alebo v pracovnom projekte.

Takto sa začal môj príspevok na Facebook Page, ktorý zatiaľ získal najviac interakcií. Počet ľudí, ktorí označili, že sa im moja stránka páči, nie je veľký. Som na začiatku svojej cesty. O to viac ma teší, keď som v pomere k počtu ľudí, ktorí stránku sledujú dosiahla cca 52,6% v reakciách vo forme „páči sa mi to“ a cca 10,5% úspešnosť v komentároch.

Týmto sa oprávňujem myslieť si, že je to téma, ktorá ľudí zaujíma a môže byť užitočné, keď ju ešte viac rozviniem . 🙂 Preto som sa rozhodla napísať o nej aj článok, ktorý práve čítate. K zoznamu vecí, ktoré sama pre seba považujem za užitočné prestať robiť, pripisujem aj zoznam vecí, ktoré považujú za užitočné prestať robiť ľudia, ktorí vložili svoj komentár do príspevku.

Ako bonus s vami budem zdieľať aj pár rýchlych cvičení a video, ktoré som vytvorila na tému MÔŽEŠ.

Čo môže byť užitočné prestať robiť?

  • 1
    Prestať sa stretávať s ľuďmi, s ktorými sa necítite dobre a prestať ich pozývať k sebe domov.

Raz som počúvala nejakú reláciu, kde sa vyjadrovali k zvieratám, najmä psom. Povedali niečo v zmysle: „Váš pes vás miluje a urobí pre vás čokoľvek. Jediné, čomu nerozumie je, prečo stále pozývate k sebe domov ľudí, ktorých nemáte radi.“ 😀

TAKŽE PREČO?

Nemusíte byť psičkár, ani milovník zvierat, aby ste si všimli, že zvieratá sa vždy správajú presne tak, ako to cítia. Nechal by pes vojsť do svojej búdy niekoho, koho nechce mať vo svojom intímnom priestore?

Váš domov je váš intímny priestor. Tak sledujte ako sa cítite, keď vám niekto do neho vstupuje. Chcete si ho ozaj pustiť až tak blízko?

Mimochodom tento telesný inštinkt, či chceme alebo nie, máme so zvieratami spoločný. Máme ho zakódovaný v našom plazom mozgu. A je dokonalý, chráni nás a ukazuje nám presne, čo chceme a máme urobiť, aby sme prežili a ochránili svoj priestor. My sa ho len často zdráhame vypočuť.

  • 2
    Prestať sa porovnávať, kritizovať a byť na seba tvrdí.

Vec, ktorá je pre väčšinu z nás tak bežná, že o nej dokonca Robie Williams spieva v jednej pesničke: „Vždy bude niekto lepší ako ty. Aj keď si ten najlepší. Tak zastavme to porovnávanie (tú súťaž), lebo budeme obaja lúzri“. Pesnička sa volá LOSERS.

Vždy nájdeme niekoho, kto je v niečom lepší, krajší, štíhlejší, úspešnejší, šikovnejší....

Keď budete podliehať kritike samých seba, tak nikdy nebudete pre seba dosť dobrí a stále sa budete snažiť niekomu vyrovnať. Stále budete čakať uznanie z vonku.

A o čo viac, budete sa stále kritizovať a hnevať sami na seba za všetko, čo sa vám nepodarí a nie je práve podľa predstavy, ktorú ste si nasadili do hlavy, že by ste to tak mali mať.

Čo sa vtedy deje? Uberáte sa tým o energiu.

Predstavte si malé dieťa, ktorému rodičia dávajú výchovný rozhovor (niektorí si to nemusia predstavovať, niektorým stačí sa rozpamätať): „Pozri ako to zvládla XY. Tu máš zase chybu. Nerob to tak, to je nanič.“ a podobne.

Čo sa deje s dieťaťom, ktorému niekto takto nakladá? Klesá mu energia, zmenšuje sa, s najväčšou pravdepodobnosťou by najradšej ušlo alebo sa niekam schovalo.

S dospelými je to rovnako. Je jedno, či vám nakladá niekto iní alebo to robíte vy sami. U vás samých je to ešte horšie, pretože si veľakrát ani nevšimnete, že to robíte.

Jediná vec, ako to zmeniť, je začať si uvedomovať, že to robíte. Priznať si to a potom s tým prestať. Proste to pustiť. Povedať si niečo ako: „OK, A?“ Alebo sa len zamyslieť, čo môže byť pod povrchom, čo môžete nevidieť.

Nech je váš život akokoľvek náročný, myslím, že by ste si s málokým chceli skutočne vymeniť topánky. Myslím, že v žiadnych by to nebola len prechádzka ružovou záhradou.

A popravde, nebudem sa tváriť, že ja to mám zmáknuté. Nemám. 😀 Na nikoho som nikdy nebola tak tvrdá ako na samú seba, hoci boli situácie, v ktorých som mala byť. Ale viem, že to tak mám, že to potrebujem zmeniť a aj čo mám robiť. Byť k sebe viac láskavá, podporujúca a chápajúca.

Nasledujúce tri body spolu úzko súvisia. Je zaujímavé ako sa niektoré veci opakujú v rôznych obmenách.

  • 3
    Prestať sa stále niekam hnať.

Spomaľovať, spomaľovať, spomaľovať. To je niečo, čo budem asi omieľať stále dokola. Nebojte, neomieľam to len vám, ale aj sama sebe. Vo svojom tempe som pribrzdila veľmi výrazne, ale aj tak mám pocit, že to stále nestačí.

Náš nervový systém s nami nestačí držať krok. Potrebuje, aby sme sa pozerali aj do nášho vnútra a naše nabudenie vyrovnávali pokojom. Čas aktivity, časom bez aktivity. Nádych, výdychom.

Predstavte si, že by ste sa väčšinu času len nadychovali.

Skúste si to. Ako dlho vydržíte bez výdychu?

A predsa sa o to v našom každodennom živote snažíme. Čas na zastavenie nám príde premrhaný čas. A tak máme potrebu stále niečo robiť.

  • 4
    Prestať mať potrebu stále niečo robiť.

Stále utekáme od jednej veci k druhej. Je divné chvíľu nič nerobiť. Zvlášť, keď ten náš zoznam vecí, ktoré je potrebné urobiť je nekončiaci. Niečo z neho vyškrtneme ako hotové a pribudne ďalšia vec.

A okrem toho, keď postojíme, sme sami so sebou, zrazu viac cítime naše pocity, emócie a to nemusí byť vždy príjemné. A tak je od toho lepšie utiecť.

V bode 11 zdieľam tri kroky, ktoré môžu pomôcť pri pocite veľkého stresu alebo paniky. No môžu rovnako veľmi dobre pomôcť pri akomkoľvek nepríjemnom pocite alebo potrebe utiecť od svojich pocitov.

  • 5
    Prestať mať pocit, že čas strávený oddychom je čas zabitý ničnerobením.

Ako som písala v bode 3 nádych potrebujeme vyvážiť výdychom. Aktivitu ničnerobením.

Ale možno vám pomôže cítiť sa lepšie, keď si uvedomíte, že aj keď oddychujete, tak niečo robíte. Predsa oddychujete. 😀 Zdrojujete sa, zbierate silu, púšťate napätie, uvoľňujete sa.

Dovoľujete svojmu mozgu a telu regenerovať sa, spracovávať predchádzajúce zážitky.

Keď sa to naučíte robiť pravidelne, tak sa vám možno vaše telo odvďačí aj tým, že vás menej často skolí nejaká choroba alebo vás bude menej bolieť, prípadne sa upokoja vaše emócie.


  • 6
    Prestať sa snažiť o dokonalosť.

Dokonalosť neexistuje. U nikoho z nás. Sme jedine ak dokonale nedokonalí. Aj na tej najkrajšej žene dokážeme nájsť niečo, čo sa nám na nej nepáči. Aj ten najúžasnejší chlap má nejaké svoje muchy.

Vždy sa dá všetko vylepšiť, to bezpochyby. Ale stoja ďalšie vylepšenia už za to? Či už na vašej vizáži, vašom pracovnom projekte alebo na vašej osobnosti?

V poslednom období často narážam na vetu: „Lepšie je nedokonalé niečo ako dokonalé nič.“ Neviem, kto je skutočný autor, ale ja som ju prvý krát počula od Stáni Stiborovej, autorky projektu Podnikáni z pláže. Hmm, tak jej nedokonalé niečo je pekne dobré.

  • 7
    Prestať sa obhajovať pred druhými.

Častokrát som sa stretla s tým, že o mne šli svetom nejaké chýry. Veľakrát aj od ľudí, ktorým som najviac dôverovala alebo od ľudí, ktorí by predsa mali byť už len z genetického hľadiska na mojej strane.

Na začiatku ma trápilo, keď som sa dozvedela, čo, kto, o mne a kde. Trápilo ma, že sa ľudia na mňa pozerajú divne, stránia sa ma a pod. Zo začiatku ma aj zaujímalo, prečo? A mala som potrebu vysvetľovať, podať k veci svoje stanovisko.

Dnes už ma to nezaujíma. A už nemám ani potrebu sa pred nikým obhajovať. Nikto nežije môj život a nikto neprechádza mojimi skúškami. Jediné na čom mi dnes záleží je, aby som sa dokázala sama sebe pozrieť do očí a cítila k sebe úctu a lásku. Nikomu ďalšiemu nemusím nič vysvetľovať.

A ani vy. Keď sa o vás niekto skutočne nezaujíma, nie je k vám podporujúci, tak prečo? Prečo mu máte vysvetľovať to, čo robíte a prečo to robíte? Nikomu nič nedlžíte a nikto nedlží nič vám. Aj keď je náročné si to pripustiť.

  • 8
    Prestať sa ľutovať.

Áno, v našich životoch sa dejú veci. A čím bližšie pracujem s inými ľuďmi, tým viac si uvedomujem, že v tom nie som ani zďaleka sama.

Každý z nás si niečím prechádza. A v tomto svete sa dejú zlé veci, deje sa neprávosť a dejú sa zverstvá. S najväčšou pravdepodobnosťou sa aj vám niečo stalo. Niečo, čo vás môže trápiť, bolieť, nejakým spôsobom obmedzovať.

Ale o to vo finále až tak nejde. Vo finále ide o to, ako sa s tým vysporiadate a čo s tým urobíte.

Je niečo iné precítiť veci, vziať si čas na ich spracovanie, prepustenie. Ale ťahať ich neustále so sebou nikam nevedie. Možno akurát tak k emocionálnej bolesti a závislosti.

Takže, ak už vám sebaľútosť nefunguje a k ničomu to nevedie, tak s ňou prestaňte. Áno, v tomto prípade funguje byť na seba láskavo prísny. 🙂

  • 9
    Prestať sa stále snažiť každému vyhovieť.

Je to neustále opakované: „Dávať sa na prvé miesto“. Ľahšie sa povie, náročnejšie sa urobí.

Zakladateľka spoločnosti, pre ktorú som predtým pracovala, Mary Kay Ash, mala pevne stanovený zoznam priorít:

  • 1
    JA
  • 2
    Rodina
  • 3
    Kariéra

Mary Kay Ash tomu prvému bodu hovorila Boh, aby som bola presná. Matthew McConaughey spomenul vo svojom oskarovom príhovore z roku 2014 údernú vetu: „Keď máš Boha, máš priateľa a tým priateľom si Ty.“ Dovolím si preto tento bod pozmeniť na JA. Či už v Boha veríte alebo neveríte, tá sila sa vždy prejavuje len a len vo vás samých.

Častokrát je ale poradie týchto priorít úplne obrátene. Ja v tom nie som žiadnou výnimkou. Môj osobný príbeh hovorí za všetko. Ale ako väčšina vecí, dá sa to meniť. Mne sa to darí a užívam si to.

Keď sa všetkým rozdáte a všetkým budete chcieť vyhovieť, čo ostane pre vás? Keď sa skutočne dáte na prvé miesto, poviem vám, čo sa stane (hovorím z vlastnej skúsenosti):

  • Začnete si samých seba viac vážiť.
  • Budete stáť pevnejšie sami za sebou a svojimi názormi.
  • Lepšie ustojíte náročné situácie.
  • Budete odvážnejší.
  • A dokážete hovoriť nie - takže sa už nebudete stále snažiť každému vyhovieť.
  • 10
    Prestať sa snažiť prestať sa snažiť. 😀

Hmm, nedáva to zmysel? Ale dáva. V momente, kedy si uvedomíte, že sa máte o niečo prestať snažiť, tak okamžite naskočí snaha o to, prestať sa snažiť. 😀

Keď sme naučení stále sa o niečo snažiť, tak je pre nás so snahou náročné prestať.

Pre mňa bolo najnáročnejšie začať dôverovať tomu, že veci sa vždy vyvinú tým najlepším možným spôsobom a prestať sa snažiť držať život kŕčovito pod krkom. Uvedomenie prišlo ako záblesk v jednej jedinej vete, ktorá vyšla z môjho vnútra: „Ty len buď, o nič sa nesnaž a nechaj veci vyplynúť.“

Čo nastalo potom? Snaha o nič sa nesnažiť a len byť. 😀 Kým som pochopila, že sa stále snažím a o čo sa snažím, uplynuli mesiace. A ďalšie, kým som snahu ako tak zvládla pustiť. Mimochodom, veľmi veľa o tejto téme píšem v eBooku: Čaro abstraktnej maľby. Maľovanie pre mňa je jednou z vecí, ktoré mi pomáhajú so snahou prestať.

Ešte s vami budem zdieľať jedno prirovnanie k snahe, ktoré sa mi veľmi páči. Môžete to skúsiť hoci aj hneď.

Dajte sa do podrepu tak, akoby ste si išli sadnúť na stoličku (nesadajte si). Buďte niekde na pomedzí cesty medzi stojom a sadnutím. A teraz tak ostaňte.

Ako dlho to zvládnete? Čo sa s vami bude diať?

TAKTO VYZERÁ SNAHA.

Buď niečo chcete urobiť, tak to urobte. Alebo niečo nechcete urobiť, tak to nerobte. Snaha vás len zbytočne vyčerpáva.

To neznamená, že keď sa niečo rozhodnete urobiť všetko pôjde hladko a neprídu žiadne prekážky. To nie. Ale v rozhodnutí to zvládnuť ich prekonáte s väčšou ľahkosťou, ako v tom nemastnom neslanom: snažím sa. Alebo sa môžete rozhodnúť vôbec sa o to nesnažiť a úľava príde skôr ako v snahe, ktorá nikam nevedie.

  • 11
    Prestať sa báť, čo bude a žiť pre moment.

Môže to už v dnešnej dobe znieť ako klišé. Všetci rozprávajú o živote v prítomnosti. Ale žijeme to?

V najnáročnejších chvíľach života mi vždy pomáhalo sa ukotvovať v prítomnosti. Len tento deň, tento moment, nasledujúca úloha.

Žitím v prítomnosti sa otvárame väčšiemu množstvu možností, nenechávame sa ovládať strachom, tlakom. Všetko, čo stačí je naučiť sa byť pozorovateľom seba, svojich emócií a reakcií pri každodenných činnostiach.

Áno, jednoduché to nie je. Je to ako so všetkým, čo sa učíme. Chce to vytrvalosť, cvik a určitú dôveru, že v prítomnosti sme v bezpečí.

Cvičenie:

Keď budete mať pocit, že vás začína ovládať strach, panika, emócie, urobte tieto 3 veci:

  • 1
    Zamerajte pozornosť, všetky zmysly mimo tela do prostredia:
    Čo vidím? Čo počujem? Som tu a teraz v bezpečí?
  • 2
    Zamerajte pozornosť na telo tak, aby ste časťou pozornosti stále vnímali okolie, zvuky a pod.
    Len pozorujte, čo sa vo vašom tele odohráva. Nerobte nič, len pozorujte (prostredie, aj vaše telo).
  • 3
    Uzemňujte sa
    Vnímajte zem pod svojimi nohami, prípadne miesto, na ktorom sedíte a zapojte hmat. Fyzicky sa vecí dotýkajte – stoličky, zeme, čohokoľvek.

Skúste to, nie je to náročné a je to veľmi účinné. Dajte si čas v každom kroku, neponáhľajte sa s tým a pozorujte, čo sa s vami deje. Prečo to funguje popíšem v nejakom ďalšom článku.

  • 12
    Prestať si hovoriť MUSÍM a zmeniť to na CHCEM alebo MÔŽEM

Koľkokrát za deň nevypočujete ten tichý hlások, ktorý vám hovorí, čo by chcel a namiesto toho sa sústredíte výlučne na to, čo musíte?

MÔŽEŠ. Tak obyčajné a pritom tak silné slovo. Viac na túto tému si môžete pozrieť vo videu:

Prehraním videa súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov YouTube.

Zistiť viacPovoliť video
  • 13
    Prestať si vytvárať zoznamy. 🙂

Aj tento bod sa objavil v komentároch pri mojom príspevku. 🙂

Niektoré veci je dobré, keď si spíšeme, niektoré nám stačí si uvedomiť. A niekomu urobí dobre, keď si už žiadne zoznamy vytvárať nebude.

Takže aj tento zoznam toho, čo je dobré prestať robiť berte s rezervou. Vytvorte si svoj vlastný alebo aj nie. Postačí, ak sa nad tou témou len zamyslíte a uvedomíte si, aké veci vám už neslúžia a čo potrebujete prestať robiť.


Takže:

ČO POTREBUJETE PRESTAŤ ROBIŤ?

Majte nádherné a pohodové dni.

Rina

Katarína Ožvoldová
Sprevádzam ľudí na ceste k ich vlastným odpovediam, dôvere k svojim pocitom, objaveniu nečakaných schopností, sily a rozhodnutiam, ktoré budú s nimi v súlade. Som koučka, mám skúsenosti s vedením ľudí a prešla som vlastnou životnou zmenou. Prečítajte si môj príbeh>>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.