V koučovacom rozhovore s klientmi často balansujem na neviditeľných lanách minulosti, súčasnosti a budúcnosti.
Keď sa nám udeje niečo, čo nami zatrasie alebo sa nám zdá nefér, máme tendenciu ostávať v minulosti a analyzovať ju. Keď nenachádzame odpovede, narastá frustrácia.
„Už k nim nemám dôveru. Ťažko sa mi hľadá motivácia. Nedostávam odpovede, aby som dostala povýšenie, ktoré som si zaslúžila už tento rok. Keď nedostanem odpovede, ako mám vedieť, čo mám zlepšiť, aby som ho budúci rok dostala.“
Popisovala klientka svoje pocity frustrácie z uplynulých udalostí. Hoci sa snažila nájsť odpoveď na to, ako zvládať pracovný tlak, jej myseľ stále ubiehala k minulosti, ktorú vnímala nefér a nenachádzala v nej odpovede.
Neponúknem vám zázračný nástroj, ale skôr model, ktorým sa riadime v koučovaní a ktorý vám môže pomôcť s uvedomovaním si, kam smerujete svoje myšlienky a pozornosť.
Ak sa dokážme v zacyklenosti nášho premýšľania zastaviť, môžeme svoje myšlienky usmerniť. Napríklad aj od náročnej minulosti k preferovanej budúcnosti a od zamerania na problém k zameraniu na riešenia.
Model má horizontálnu časovú os od minulosti do budúcnosti a vertikálnu čiaru, ktorá označuje pozitívny obsah nad čiarou a negatívny obsah pod čiarou.
Keď ľudia rozprávajú svoje príbehy, zvyčajne hovoria buď o minulosti, alebo o budúcnosti (zľava doprava na obrázku) a tiež o veciach, ktorých chcú vo svojom živote viac alebo menej (zhora nadol).
Kde sa najčastejšie odohrávajú naše príbehy?
Keď nás ťaží vážnosť problematickej minulosti (kvadrant 3) a obávaná budúcnosť (kvadrant 4). Často je to negatívny obsah, ktorý chceme vidieť menej, no najčastejšie o ňom premýšľame.
Pozitívny obsah zahŕňa veci, ktoré potrebujeme vo svojom živote vidieť, aby sme pokračovali a rástli: interakcie, momenty, zážitky, myšlienky, rozhodnutia, postoje, pocity a nádeje.
To je cesta k preferovanej budúcnosti (kvadrant 1) a minulosti plnej zdrojov (kvadrant 2).
V koučovaní sa nezaoberáme rozborom príčin problému. Zvyčajne, keď vznikne problém, tak zisťujeme kedy vznikol, ako vznikol, čo ho spôsobilo, kto je zodpovedný. Veľa problémov však nemá len jednu príčinu alebo jedného vinníka. Býva to komplex vplyvov, nedorozumení v komunikácii, chybných interpretácií a náhod. Aj keď vieme všetko o probléme, sme stále expertmi na problém a nemusíme vedieť nič o riešení.
V koučovaní sa nepýtame, ako vznikol problém, ale ako si predstavujeme riešenie a ako sa tam dostať z miesta, kde sme. Problémami sa zaoberáme tým, že sa zameriavame na možnosti a budúcnosť, nie na príčiny a problematickú minulosť.
Keď zameriame svoju pozornosť na želanú budúcnosť, keď sa sústredíme na riešenie, tak vytvárame novú realitu. V minulosti hľadáme zdroje, ktoré nás posilnia a podporia nás na ceste k tejto novej realite.
Pouvažujte o nejakom momente vo svojom živote, ktorý práve riešite. V ktorom kvadrante sa nachádzate? Ak je to kvadrant 3 alebo 4. Položte si niektoré z nasledujúcich otázok, ktoré vám pomôžu presmerovať pozornosť smerom ku kvadrantu 1 alebo 2.
Na prerámcovanie do preferovanej budúcnosti existujú aj iné možnosti, z ktorých niektoré popisujem v e-booku Čo by urobilo vaše budúce ja?
Jeden z týchto spôsobov som využila aj s klientkou, ktorá sa aj napriek otázkam smerujúcim k preferovanej budúcnosti a možnostiam vracala k uplynulým udalostiam, ktoré už nedokázala ovplyvniť.
Vyzvala som ju, aby si predstavila, že by bolo možné novú pracovnú pozíciu získať a podarí sa jej to. Skúmali sme, ako by sa v tom cítila, čo by bolo iné, čo by si myslela o sebe, aj ako sa jej to podarilo. Dôležité bolo, aby túto predstavu vôbec pripustila a dokázala v sebe precítiť pozitívnu emóciu z prípadného úspechu.
Ako som jej kládla otázky prichádzali uvedomenia: „komunikovala by som jasne a zrozumiteľne svoje nápady; vyjadrovala by som svoj názor; viac by som si verila“.
Na záver som položila otázku: Čo by vám toto budúce ja poradilo? Čo by ste mali urobiť?
„Mala by som to prijať a prestať sa v tom rýpať. Mala by som sa zamerať na prácu a pozornosť smerovať k novým úlohám, ktoré ma teraz čakajú.“
Ukázali sa teda aj možné riešenia na posun do preferovanej budúcnosti: zlepšiť komunikáciu, vyjadrovať názor, veriť si a zamerať pozornosť na čo najlepšie zvládnutie úloh.
Viac o využití predstavivosti a vizualizácie na prerámcovanie z problému do preferovanej budúcnosti nájdete v e-booku zdarma.
Ak sa chceme posúvať, potrebujeme namiesto problému uvidieť aj možnosti. S akceptáciou problému sa ukazuje želaný stav, možnosti a s nimi aj riešenia.
Zdroje:
MOON, H. 2020. Coaching: Using ordinary words in extraordinary ways. The Sage Handbook of Social Constructionist Practice. Sage Publications.