AKO MAXIMALIZOVAŤ ÚČINOK VZDELÁVANIA VO FIRMÁCH?

SAKonferencia 2025

Nedávno som sa zúčastnila okrúhleho stola v jazykovej škole The Bridge, ktorá zvolala diskusiu zástupcov HR, vzdelávania a koučov na tému, ako vzdelávanie formuje firemnú kultúru.

Táto debata vo mne oživila spomienky na moje približne 9 ročné pôsobenie v spoločnosti priameho predaja, kde jednou z mojich rolí bolo aj zabezpečovať vzdelávanie a neskôr koučing pre obchodných zástupcov.

Zároveň som bola rada, že zámerom debaty bolo preskúmať, ako vzdelávanie formuje firemnú kultúru. Úlohu vzdelávania má totiž mnoho firiem tendenciu často podceňovať a stavať ho na poslednú priečku priorít.

Mala som to šťastie vyrásť vo firme, kde to bolo presne naopak. Spoločnosť bola postavená na filozofii rozvoja a rastu, kde vzdelávanie pomáhalo u obchodných zástupcov budovať zručnosti a schopnosti, ktoré boli podstatné pre predaj, ale aj budovanie tímov a úspech celej spoločnosti. V tomto článku sa preto podelím o to, ako vnímam úlohu vzdelávania vo firmách na základe vlastnej skúsenosti.

Ako zlyháva firemné vzdelávanie?

Štatistiky ukazujú, že len 12 % zamestnancov uplatňuje nové zručnosti získané vzdelávaním vo svojej práci a len 25 % respondentov verí, že vzdelávanie merateľne zlepšilo ich výkon. Krivka zabúdania, ktorú uviedol psychológ Hermann Ebbinghaus, hovorí o tom, že ak sa nové informácie nepoužívajú, zabudneme približne 75 % z nich už za šesť dní. (Glaveski, 2019)

Zlyhanie prenosu vzdelávania, následného rozvoja ľudí a uplatňovania nadobudnutých poznatkov v každodennej práci a živote môže mať rôzne príčiny:

  • Prekážky na strane účastníka vzdelávania
    Jeho charakteristiky, kognitívne schopnosti, motivácia, schopnosť spolupracovať.
  • Nedostatočná stratégia vzdelávania
    Plánovanie vzdelávania v súlade s cieľmi spoločnosti, individuálnymi rozvojovými potrebami jednotlivcov a následné hodnotenie kritérií úspešnosti vzdelávania a uplatnenia nadobudnutých poznatkov.
  • Nedostatočná spolupráca kľúčových zainteresovaných strán v organizácii
    Zainteresované strany sú najčastejšie, manažéri, lektori a účastníci. Dôležitá je príprava účastníkov na vzdelávanie, podpora kultúry, ktorá podporuje učenie, poskytovanie rýchlej spätnej väzby vo vzťahu ku každej zainteresovanej strane (hodnotenie vhodnosti obsahu a spôsobu podania).
  • Chýbajúca podpora zo strany nadriadených alebo kolegov
    Príležitosti na precvičovanie, tréningové aktivity, úlohy súvisiace s prácou, koučing na podporu aplikácie naučeného.

Ak chceme efekt vzdelávania maximalizovať, potrebujeme sa naň pozrieť strategicky s ohľadom na dlhodobé potreby a ciele spoločnosti, vzdelávanie plánovať a aj vyhodnocovať.

Vzdelávanie ako nástroj na plnenie firemných cieľov

Vzdelávanie vo firmách nemá veľmi zmysel, ak nepodporuje plnenie firemných cieľov.

Niektoré spoločnosti k vzdelávaniu pristupujú ako k benefitu a zamestnancom dávajú možnosť vzdelávať sa aj v oblastiach, ktoré nie vždy úplne súvisia s ich náplňou práce alebo dlhodobým kariérnym smerovaním.

Ak má mať vzdelávanie význam pre firmu a aj zamestnanca, je potrebné, aby boli v úvode vyjasnené očakávania a nastavený rámec pre samotné vzdelávanie.

  • 1
    Vzdelávanie prepájajte s celofiremnými cieľmi

Firma (vedenie, lídri) potrebuje mať jasno v smerovaní, dlhodobých cieľoch a najmä ročných cieľoch či aktuálnych potrebách, ktorých naplnenie povedie k jej úspechu.

Zo skúsenosti, ktorú mám, funguje celofiremné ciele pretaviť do cieľov jednotlivých zamestnancov, podľa ich náplne práce, a toho, ako môžu k plneniu celofiremných cieľov prispieť zo svojej úrovne.

Tieto ciele by mali byť vyjadrené špecificky a merateľne. Malo by byť jasné: Podľa čoho budeme vedieť, že daný zamestnanec prispieva k plneniu cieľov?

Keď v tom máme jasno, celkom prirodzene sa ukážu oblasti na rozvoj, ktoré pomôžu zamestnancovi rozvíjať svoje zručnosti a ich aplikáciou aj prispievať k plneniu cieľov, rozvoju a rastu spoločnosti.

  • 2
    Vezmite v úvahu individuálne ciele a kariérne smerovanie ľudí

Stanovenie ročných alebo dlhodobejších cieľov jednotlivých ľudí by malo byť v súlade aj s ich vlastnými ambíciami a kariérnym smerovaním.

Ciele pre ročné hodnotenia a vzdelávanie by mali byť vždy stanovované za účasti a so súhlasom zamestnanca. Som si istá, že keď porozumie tomu, ako plnenie cieľov pomôže nielen spoločnosti, ale aj jemu samému, bude sa na svoj rozvoj a vzdelávanie pozerať pozitívne a bude mu otvorený.

Vzdelávanie plní aj funkciu rastu, či už kariérneho alebo osobnostného. Rozvojom zručností, získavaním informácii, držaním kroku s aktuálnymi trendami, získavajú aj jednotlivci. Rozširujú tak kompetencie, ktoré im môžu byť užitočné aj z dlhodobého hľadiska pri usmerňovaní vlastnej kariérnej cesty a budovaní vlastnej odbornej expertízy.

  • 3
    Nastavte spoločné a aj personalizované vzdelávanie

Niektoré oblasti vzdelávania môžu byť potrebné aplikovať plošne, pre celú spoločnosť alebo pre určité skupiny ľudí, či oddelenia.

Napríklad, pre skupinu predajcov môžu byť vytvorené špecifické formáty predajných školení, prípadne školení komunikácie alebo rôzne konferencie, kde sa môžu dozvedať informácie na rozvoj svojich zručností potrebných k úspešnému predaju.

Zároveň však každý zamestnanec môže mať inú úroveň znalosti alebo schopností a je potrebné pracovať s jeho individuálnymi potrebami na rozvoj, aj v súlade s jeho individuálnymi cieľmi a kariérnym smerovaním. V tomto prípade môže byť vhodné stanoviť individuálny rozpočet na vzdelávanie a prenechať zamestnancovi zodpovednosť za výber konkrétneho špecifického vzdelávania, ktoré povedie k rozvoju zručností a naplneniu individuálnych, aj firemných cieľov.

  • 4
    Vzdelávanie rozložte v čase

Aby sme maximalizovali účinok vzdelávania, je vhodné ho rozložiť v čase. Ideálne formou tréningových formátov, ktoré na seba nadväzujú a kontinuálne pomáhajú rozvíjať potrebné zručnosti a znalosti.

Rozloženie učenia v čase totiž využíva psychologický efekt, ktorý demonštruje silné prepojenie medzi periodickou expozíciou informáciám a ich uchovaním. Vďaka rozloženému opakovaniu si dokážeme zapamätať približne 80 % toho, čo sa naučíme po 60 dňoch (Glaveski, 2019).

  • 5
    Vzdelávanie vyhodnocujte

Efekt vzdelávania nie je vždy jednoduché zmerať. Ak si však v úvode aj spolu so zamestnancami stanovíte merateľné kvantitatívne alebo kvalitatívne ciele, máte stanovené ukazovatele, ktoré môžete v priebehu roka vyhodnocovať v bežných hodnotiacich pohovoroch, prípadne pri samostatnom hodnotení efektu vzdelávania a aplikácii naučených znalostí a zručností.

Hodnotenie plnenia celofiremných cieľov a čiastkových cieľov stanovených jednotlivým zamestnancom je tiež skvelým ukazovateľom efektivity vzdelávania.

Sofistikovanejší, nie však vždy aplikovateľný prístup zahŕňa vyhodnocovanie návratnosti investície na vzdelávanie (ROI):

Návratnosť investície vzdelávania

Aplikácia tohto prepočtu si vyžaduje, aby sme boli schopní vyčísliť finančné prínosy vzdelávania.

U predajného tímu to môže byť napríklad výška obratu (alebo jeho nárast), ktorý sa udial v sledovanom čase po absolvovaní špecifického vzdelávania na zlepšenie predajných zručností.

Vzdelávanie ako nositeľ firemnej kultúry

Ak chceme, aby ľudia porozumeli firemnej kultúre, jedným z najúčinnejších spôsobov je využiť k tomu vzdelávanie.

Prostredníctvom vzdelávania môžeme ukázať, aký štandard vyžadujeme, čo je očakávané správanie, ale aj odovzdávať mäkké hodnoty spolupráce, spolupatričnosti, vzájomnej podpory, tímového ducha, ale aj budovať vzťah so spoločnosťou, medzi jednotlivými tímami či v rámci tímov alebo oddelení.

  • 1
    Hodnoty pretavujte do zážitku

Vďaka vzdelávaniu nemusíme o hodnotách a štandardoch spoločnosti len hovoriť, môžeme ich priamo zažívať na workshopoch, či konferenciách. Môžu byť do vzdelávania priamo pretavené, či už v samotnom vzdelávacom evente alebo tréningu alebo osvojovaním si zručností, ktoré priamo s našimi hodnotami súvisia (napr. osvojenie si konkrétneho spôsobu komunikácie, riešenia konfliktov alebo budovaním tímovej spolupráce).

  • 2
    Hľadajte expertízu v internom prostredí

Pomocou vzdelávania môžeme odovzdávať nielen hodnoty a očakávané správanie, ale aj postoje, vzory a skúsenosti.

To môžeme najúčinnejšie dosiahnuť zapojením ľudí, ktorých už v spoločnosti máme.

Každý z ľudí niečím vyniká, má nejakú silnú stránku, alebo niečo vo svojej práci robí výnimočne dobre. No len málo spoločností alebo lídrov s tým naozaj pracuje.

Ak nám nejaké správanie vyhovuje alebo chceme, aby si zručnosť / spôsob práce, ktorý už niekto v spoločnosti má osvojený, osvojili aj ďalší ľudia, tak požiadajme daného človeka o zdieľanie týchto skúseností a vzdelanie kolegov.

Ľudia, ktorí budú v procese vzdelávania zapojení by mali byť akýmsi role modelom. Mali by to byť ľudia, ktorí žijú hodnoty firmy a sú príkladom správania, ktoré podporuje firemnú kultúru, ktorú chceme v spoločnosti žiť. Zároveň by mali byť odborníci v téme, v ktorej chceme ďalších ľudí vzdelať, prípadne to môžu byť ľudia, ktorým sa niečo výnimočné podarilo a môžu sa o to podeliť.

Foriem ako pracovať s expertízou v internom prostredí je mnoho. Okrem klasického školenia alebo vzdelávacích workshopov môžu byť vybraní mentori, ktorí budú so zamestnancami pracovať aj individuálne na ich konkrétnom kariérnom posune.

  • 3
    Vzdelávajte sa v trendoch formujúcich firemnú kultúru

Formy firemnej kultúry môžu byť rôzne. A aj tu sa prejavujú rôzne trendy, vrátane vytvárania koučovacej firemnej kultúry.

Takáto firemná kultúra pretavuje koučing do fungovania spoločnosti a podpory tímov či jednotlivcov rôznymi formami.

Human Capital Institute v spolupráci s ICF (Medzinárodnou federáciou koučov) zisťoval vplyv koučingu v organizáciách v troch modalitách (externý kouč, interný kouč, manažér/líder využívajúci koučingové zručnosti).

Zistenia ukazujú, že organizácie so silnou kultúrou koučingu majú vyššiu angažovanosť zamestnancov (60 % zamestnancov hodnotených ako vysoko angažovaných v porovnaní so 48 % všetkých organizácií).

Organizácie so silnou kultúrou koučingu vykazujú vyššie výnosy (63 % organizácií vykázalo v roku 2014 výnosy nad priemerom ich odvetvia v porovnaní so 45 % všetkých organizácií).

Organizácie, ktoré ponúkajú koučing, vykazujú vyššiu úroveň angažovanosti v rámci všetkých segmentov zamestnancov. Konkrétne, 60 % organizácií vykazuje vyššiu angažovanosť pre vysoko potenciálnych zamestnancov s prístupom ku všetkým trom modalitám koučingu. (Filipkowski – Ruth, 2015)

V SAKo (Slovenskej asociácii koučov) sme fanúšikmi zavádzania koučingu do firemného prostredia. SAKonferencia, ktorú sme zorganizovali už druhý rok je toho dôkazom.

Cieľom konferencie je šíriť povedomie o koučingu ako účinnej forme nielen podpory a rozvoja ľudí vo firmách, ale najmä ako filozofii, ktorá má potenciál vniesť do pracovného prostredia viac ľudskosti pri pretrvávajúcom zameraní sa na ciele a výsledky spoločnosti. Je to konferencia aj o tom, ako budovať koučovaciu kultúru a je priestorom na stretávanie ľudí, zdieľanie skúsenosti a budovanie vzťahov medzi lídrami, HR komunitou a koučami.

V roku 2024 som na konferencii prednášala tému: (NE)MOTIVUJTE, STAVAJTE NA HODNOTÁCH

A v roku 2025 tému: BUĎTE PARTNEROM, NIE ŠÉFOM

Úloha koučingu v maximalizácii účinku vzdelávania

Keď som prechádzala odborné štúdie o tom, ako maximalizovať účinok vzdelávania, jedným z najčastejšie spomínaným spôsobom na podporu tradičného vzdelávacieho formátu bol práve koučing.

Koučing, ktorý sa realizuje po vzdelávaní alebo medzi vzdelávacími modulmi pomáha preniesť naučené informácie a zručnosti do konkrétnej aplikácie priamo v práci a zlepšiť tak pracovný výkon.

Z mojej praxe koučky a lektorky mám skúsenosť, že najlepšie fungovali tréningy, ktoré boli rozložené v čase na niekoľko modulov, ktoré okrem tradičného spôsobu odovzdávania informácii zahŕňali aj interaktívne cvičenia a najmä formát tímového koučovania v danej téme.

Účinok sa maximalizoval, keď medzi jednotlivými tréningami prebiehal individuálny koučing účastníkov, počas ktorého mali možnosť pouvažovať nad aplikáciou poznatkov, informácii, zručností, či aha momentov do vlastného pracovného procesu.

Účinnosť začlenenia koučingu do vzdelávania potvrdzujú aj rôzne štúdie:

Štúdia Brighta a Crocketta (2012) bola vykonaná s cieľom identifikovať najefektívnejšie pracovné postupy na zvýšenie produktivity zamestnancov pri súčasnom znižovaní negatívnych účinkov stresu. 115 ľudí v experimentálnej/kontrolnej skupine sa zúčastnilo 4-hodinového tradičného školenia formou bežnej triednej výučby. Po tomto školení nasledoval 15-minútový individuálny telefonický koučing s externým koučom raz týždenne počas 4 týždňov. Na konci 4 týždňov účastníci v experimentálnej skupine v porovnaní s kontrolnou skupinou vykazovali významný rozdiel v ich schopnostiach riešiť problémy súvisiace s otázkami, ktoré ich najviac znepokojovali, v ich efektívnosti pri riešení časovo náročných úloh a v ich zvýšenej pohotovosti komunikovať nápady jasne a zrozumiteľne.

Berg a Karlsen (2012) skúmali špecifický manažérsky tréning zameraný na pracovné výzvy, v ktorých účastníci identifikovali nasledujúce dôležité prvky: emocionálna inteligencia, posilnenie, sebariadenie, silné stránky a pozitívne emócie. Zistili, že okrem odovzdávania informácii tradičnou formou, je koučing užitočný nástroj na podporu, zmenu a implementáciu nového želaného manažérskeho správania.

Losch a kol. (2016) skúmali relatívnu efektívnosť koučingu ako intervencie na zníženie prokrastinácie. Individuálny koučing a skupinový tréning boli efektívne pri znižovaní prokrastinácie a uľahčovaní dosahovania cieľov.

Individuálny koučing dosiahol vysokú mieru spokojnosti a bol lepší pri pomoci účastníkom dosiahnuť ich ciele, zatiaľ čo skupinový tréning úspešne podporil získanie relevantných vedomostí. Individuálny koučing bol lepší pri pomoci účastníkom dosiahnuť ich ciele, zatiaľ čo skupinový tréning bol vhodnejší pre určité aspekty pracovných podmienok alebo individuálnych rozvojových cieľov (napr. interkultúrne komunikačné zručnosti alebo vytváranie realistických časových plánov pre projekt).

Koučing rozvíja aktivity zamerané na rozvoj, ktoré sú prispôsobené individuálnym potrebám a sú preto priamočiarejšie pre koučovaného pri implementácii v jeho pracovnom výkone. Tieto procesy môžu podporovať prenos učenia do pracovných aktivít, čo vedie k zlepšenému výkonu.

Využitím silných stránok oboch prístupov, tradičných vzdelávacích programov a koučingu, je možné vytvoriť stratégiu rozvoja, ktorá je v súlade s organizačnými cieľmi. Tradičné vzdelávanie položí základy tým, že vybaví zamestnancov potrebnými kompetenciami, zatiaľ čo koučing zabezpečí uplatnenie týchto zručností v každodenných pracovných situáciách, čím podporuje neustále zlepšovanie a prispôsobivosť.

_____

Na záver, k významu vzdelávania a jeho efektivite, môj obľúbený citát:

„Jediná vec horšia ako vyškoliť zamestnancov a nechať ich odísť, je neškoliť ich a nechať ich ostať.“ Henry Ford

Katarína Ožvoldová - koučka a lektorka
Katarína Ožvoldová – koučka a lektorka

Zdroje:

BERG, M. E. – KARLSEN, J. T. An evaluation of management training and coaching. Journal of Workplace Learning. 2012. Vol. 24 No. 3, pp. 177-199. Retrieved June 17, 2024, from https://doi.org/10.1108/13665621211209267

BRIGHT, D. – CROCKETT, A. Training combined with coaching can make a significant difference in job performance and satisfaction. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice. 2012. Retrieved June 17, 2024, from https://doi.org/10.1080/17521882.2011.648332

FILIPKOWSKI, J. – RUTH, M. Building a Coaching Culture for Increased Employee Engagement. Human Capital Institute. 2015. Retrieved June 3, 2024, from www.coachfederation.org.

GLAVESKI, S. Where Companies Go Wrong with Learning and Development. Harvard Business Review. 2019. Retrieved June 3, 2024, from https://hbr.org/2019/10/where-companies-go-wrong-with-learning-and-development

LOSCH S. – TRAUT-MATTAUSCH E. – MÜHLBERGER MD. – JONAS E. (2016) Comparing the Effectiveness of Individual Coaching, Self-Coaching, and Group Training: How Leadership Makes the Difference. Front. Psychol. 2016. Retrieved June 17, 2024, from https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2016.00629/full?fbclid=IwAR0ZaAbkSJlSW4uZXItILNAjzj8zyPpaMSi26jWOj4ySFD0DLiNNzieotz4&gclid=Cj0KCQjwzLCVBhD3ARIsAPKYTcRSdeKo26oB4VvrrGqhP8yvrOIfGukZGsbIGtXoPDMIi-QNuwFqc80aAsjWEALw_wcB

Katarína Ožvoldová
Sprevádzam ľudí na ceste k ich vlastným odpovediam, dôvere k svojim pocitom, objaveniu nečakaných schopností, sily a rozhodnutiam, ktoré budú s nimi v súlade. Som koučka, mám skúsenosti s vedením ľudí a prešla som vlastnou životnou zmenou. Prečítajte si môj príbeh>>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *