MEDZI MINULOSŤOU A BUDÚCNOSŤOU: kde sa rozhoduje o vašej sile a posune

Prerámcovanie minulosti a budúcnosti

V koučovacom rozhovore s klientmi často balansujem na neviditeľných lanách minulosti, súčasnosti a budúcnosti.

Keď sa nám udeje niečo, čo nami zatrasie alebo sa nám zdá nefér, máme tendenciu ostávať v minulosti a analyzovať ju. Keď nenachádzame odpovede, narastá frustrácia.

„Už k nim nemám dôveru. Ťažko sa mi hľadá motivácia. Nedostávam odpovede, aby som dostala povýšenie, ktoré som si zaslúžila už tento rok. Keď nedostanem odpovede, ako mám vedieť, čo mám zlepšiť, aby som ho budúci rok dostala.“

Popisovala klientka svoje pocity frustrácie z uplynulých udalostí. Hoci sa snažila nájsť odpoveď na to, ako zvládať pracovný tlak, jej myseľ stále ubiehala k minulosti, ktorú vnímala nefér a nenachádzala v nej odpovede.

Neponúknem vám zázračný nástroj, ale skôr model, ktorým sa riadime v koučovaní a ktorý vám môže pomôcť s uvedomovaním si, kam smerujete svoje myšlienky a pozornosť.

Ak sa dokážme v zacyklenosti nášho premýšľania zastaviť, môžeme svoje myšlienky usmerniť. Napríklad aj od náročnej minulosti k preferovanej budúcnosti a od zamerania na problém k zameraniu na riešenia.

4 kvadranty premýšľania využívané v koučovaní
Zdroj: Moon, H. 2020; 4 kvadranty premýšľania využívané v koučovaní

Model má horizontálnu časovú os od minulosti do budúcnosti a vertikálnu čiaru, ktorá označuje pozitívny obsah nad čiarou a negatívny obsah pod čiarou.

Keď ľudia rozprávajú svoje príbehy, zvyčajne hovoria buď o minulosti, alebo o budúcnosti (zľava doprava na obrázku) a tiež o veciach, ktorých chcú vo svojom živote viac alebo menej (zhora nadol).

Kde sa najčastejšie odohrávajú naše príbehy?

Keď nás ťaží vážnosť problematickej minulosti (kvadrant 3) a obávaná budúcnosť (kvadrant 4). Často je to negatívny obsah, ktorý chceme vidieť menej, no najčastejšie o ňom premýšľame.

Pozitívny obsah zahŕňa veci, ktoré potrebujeme vo svojom živote vidieť, aby sme pokračovali a rástli: interakcie, momenty, zážitky, myšlienky, rozhodnutia, postoje, pocity a nádeje.

To je cesta k preferovanej budúcnosti (kvadrant 1) a minulosti plnej zdrojov (kvadrant 2).

V koučovaní sa nezaoberáme rozborom príčin problému. Zvyčajne, keď vznikne problém, tak zisťujeme kedy vznikol, ako vznikol, čo ho spôsobilo, kto je zodpovedný. Veľa problémov však nemá len jednu príčinu alebo jedného vinníka. Býva to komplex vplyvov, nedorozumení v komunikácii, chybných interpretácií a náhod. Aj keď vieme všetko o probléme, sme stále expertmi na problém a nemusíme vedieť nič o riešení.

Ako presmerovať svoju pozornosť?

V koučovaní sa nepýtame, ako vznikol problém, ale ako si predstavujeme riešenie a ako sa tam dostať z miesta, kde sme. Problémami sa zaoberáme tým, že sa zameriavame na možnosti a budúcnosť, nie na príčiny a problematickú minulosť.

Keď zameriame svoju pozornosť na želanú budúcnosť, keď sa sústredíme na riešenie, tak vytvárame novú realitu. V minulosti hľadáme zdroje, ktoré nás posilnia a podporia nás na ceste k tejto novej realite.

Pouvažujte o nejakom momente vo svojom živote, ktorý práve riešite. V ktorom kvadrante sa nachádzate? Ak je to kvadrant 3 alebo 4. Položte si niektoré z nasledujúcich otázok, ktoré vám pomôžu presmerovať pozornosť smerom ku kvadrantu 1 alebo 2.

Koučovacie otázky

Preferovaná budúcnosť

  • Aké pozitívne zmeny chcete vidieť? (Q1)
  • Čo vám povie, že napredujete / idete správnym smerom? (Q1)
  • Ako by vyzeral želaný výsledok? (Q1)
  • Aké máte možnosti? / Aké možnosti si môžete vytvoriť? (Q1)
  • Aké riešenia vám napadajú? (Q1)
  • Čo vlastne / presne chcete? (Q1)
  • Keby ste mohli urobiť čokoľvek, čo by ste urobili? (Q1)
  • Kde je tu príležitosť? (Q1)
  • Čo potrebujete, aby ste sa pohli aspoň o malý kúsok vpred? (Q1)

Z problematickej minulosti do preferovanej budúcnosti

  • Čo chceme namiesto problému? (Z Q3 do Q1)
  • Podľa čoho zistíte, že problém už nie je? Čo vlastne bude inak? (Z Q3 do Q1)
  • Čo chcete namiesto toho, čo hovoríte, že musíte? (Z Q3 do Q1)
  • Keby ste to mohli urobiť inak, ako by ste to urobili? (Z Q3 do Q1)
  • Niečo vám bráni v tom, aby ste sa posunuli ďalej. Aké kroky musíte urobiť, aby ste sa zbavili týchto prekážok? (Z Q3 do Q1)
  • Neustále sa vraciate k starým vzorom. Ako teda vyzerá a znie váš nový vzorec správania? (Z Q3 do Q1)
  • Niečo vám bráni v tom, aby ste sa posunuli ďalej. Predpokladajme, že táto prekážka nejako zmizne. Čo si všimnete, že je iné alebo lepšie na spôsobe, akým sa posúvate ďalej? (Z Q3 do Q1)

Minulosť plná zdrojov

  • Čo vám už teraz funguje? (Q2)
  • Čo fungovalo pri podobných problémoch v minulosti? (Q2)
  • Čo ešte stále funguje a čo má fungovať? (Q2 a Q1)
  • Čo je v tomto kontexte najdôležitejšie? (Q2)
  • Čo z toho vyťažíte? (Q2)
  • Keď ste v minulosti riešili podobný problém, čo vám pomohlo? (Q2)
  • Ktorá vaša schopnosť vám minule pomohla? (Q2)
  • Za čo ste vo svojom živote vďačný? (Q2)
  • Takže to pre vás bolo ťažké. Ako ste to zvládali tak dobre? (Z Q3 do Q2)

Z obávanej budúcnosti do preferovanej budúcnosti

  • Čo najhoršie sa môže stať? Ako veľmi je to pravdepodobné? Čo sa musí udiať, aby sa to nestalo? (Z Q4 do Q1)
  • Predstavte si, že ste sa rozhodli a riešenie zlyhalo. Akým spôsobom mohlo zlyhať? Ako to viete ošetriť? (Z Q4 do Q1)
  • A čo ak sa to stane? Čo potom? (Q4 do Q1)
  • Ak sa to stane, o čo zo svojho života / minulosti sa viete oprieť? (Z Q4 do Q2)
  • Ako by ste ošetrili najrizikovejší scenár? (Z Q4 do Q1)
  • Aká príležitosť je spojená s touto výzvou? (Z Q4 do Q1)

Na prerámcovanie do preferovanej budúcnosti existujú aj iné možnosti, z ktorých niektoré popisujem v e-booku Čo by urobilo vaše budúce ja?

Jeden z týchto spôsobov som využila aj s klientkou, ktorá sa aj napriek otázkam smerujúcim k preferovanej budúcnosti a možnostiam vracala k uplynulým udalostiam, ktoré už nedokázala ovplyvniť.

Vyzvala som ju, aby si predstavila, že by bolo možné novú pracovnú pozíciu získať a podarí sa jej to. Skúmali sme, ako by sa v tom cítila, čo by bolo iné, čo by si myslela o sebe, aj ako sa jej to podarilo. Dôležité bolo, aby túto predstavu vôbec pripustila a dokázala v sebe precítiť pozitívnu emóciu z prípadného úspechu.

Ako som jej kládla otázky prichádzali uvedomenia: „komunikovala by som jasne a zrozumiteľne svoje nápady; vyjadrovala by som svoj názor; viac by som si verila“.

Na záver som položila otázku: Čo by vám toto budúce ja poradilo? Čo by ste mali urobiť?

„Mala by som to prijať a prestať sa v tom rýpať. Mala by som sa zamerať na prácu a pozornosť smerovať k novým úlohám, ktoré ma teraz čakajú.“

Ukázali sa teda aj možné riešenia na posun do preferovanej budúcnosti: zlepšiť komunikáciu, vyjadrovať názor, veriť si a zamerať pozornosť na čo najlepšie zvládnutie úloh.

Viac o využití predstavivosti a vizualizácie na prerámcovanie z problému do preferovanej budúcnosti nájdete v e-booku zdarma.

Ak sa chceme posúvať, potrebujeme namiesto problému uvidieť aj možnosti. S akceptáciou problému sa ukazuje želaný stav, možnosti a s nimi aj riešenia.

Katarína Ožvoldová - koučka a lektorka
Katarína Ožvoldová – koučka a lektorka

Zdroje:

MOON, H. 2020. Coaching: Using ordinary words in extraordinary ways. The Sage Handbook of Social Constructionist Practice. Sage Publications.

Katarína Ožvoldová
Sprevádzam ľudí na ceste k ich vlastným odpovediam, dôvere k svojim pocitom, objaveniu nečakaných schopností, sily a rozhodnutiam, ktoré budú s nimi v súlade. Som koučka, mám skúsenosti s vedením ľudí a prešla som vlastnou životnou zmenou. Prečítajte si môj príbeh>>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *