BUĎTE PARTNEROM, NIE ŠÉFOM

SAKONFERENCIA 2025

Koučing a leadership sú už otrepané témy. Aj takúto spätnú väzbu sme dostali, keď sme pripravovali aktuálny ročník SAKONFERENCIE. Nedávajme tému leadership a nehovorme v hlavnej téme ani o koučingu.

A o čom teda máme hovoriť? Pýtala som sa ako kurátorka konferencie. Sme kouči a Slovenská asociácia koučov. Ak nebudeme hovoriť o koučingu my, kto bude? Naším hlavným zámerom je prinášať ho do firiem, a tam je využiteľný najmä vo vedení ľudí a na podporu spolupráce, či jednotlivcov.

Dáta z prieskumu ukazujú, že 46% manažérov minie na riešenie medziľudských otázok viac času ako na kvalitu a kvantitu práce zamestnancov, a zároveň nevedia ako tieto otázky riešiť.

A tak som rada, že sme sa nenechali odradiť a na konferenciu sme priniesli témy ako koučovací prístup a koučovacia kultúra vo firmách, prešľapy lídrov, ale aj témy ako pracovať s mladou generáciou, s emóciami a mentálnou odolnosťou, či komunikačné postoje a aj tímovy koučing.

Partnerstvo ako základ koučingu aj leadershipu

Často chceme, aby veci nejako vyzerali. A zvlášť, keď sme líder. Máme pocit, že musíme vedieť, kam presne ideme a ako to presne má vyzerať. Že mi musíme byť ten, kto má jasno a kto to všetko vymyslí a vytvorí. Ale keď na chvíľku povolíme, a dovolíme aj ďalším ľuďom zúčastniť sa na tomto procese, môžeme vytvoriť niečo, čo by sme nikdy nevytvorili sami.

A to je PARTNERSTVO.

ICF (International Coach Federation – Medzinárodná federácia koučov) definuje koučing ako „partnerstvo s klientom vedúce k myšlienkovému a tvorivému procesu, ktorý klienta inšpiruje k maximalizácii osobného a profesijného potenciálu.

Pýtam sa, či by to nemala byť aj definícia leadershipu? Partnerstvo s ľuďmi, ktoré ich inšpiruje k maximalizácii osobného a profesijného potenciálu?

Vždy ma fascinovalo, čo všetko sa môže udiať, keď sa ľudia spoja, aby niečo vytvorili.

Keď sa spoja tie správne okolnosti a správny prístup, môžeme vytvoriť veci, ktoré by sme nikdy nevytvorili sami.

Príkladom je aj SAKONFERENCIA.

SAKONFERENCIA 2025
SAKONFERENCIA 2025: www.sakonferencia.sk

Spolupráca ľudí, ktorí sa na jej tvorbe podieľali. Kouči, ktorí sa podieľali na prednáškach, workshopoch, v koučovacej zóne, v panelovej diskusii, na networkingu a pod.

Bez nich by sa to všetko neudialo, rovnako ako bez ďalších koučov a valného zhromaždenia, ktoré konferenciu posvätili. Neudialo by sa to ani bez firemných partnerov a podporovateľov.

Čo nás všetkých spája, je práve partnerstvo, z ktorého k sebe všetci pristupujeme. Dokážeme komunikovať, diskutovať o návrhoch, challengovať sa a aj priamo vyjadriť svoj názor.

Partnerstvo vo firemnom prostredí

Dá sa partnerstvo budovať aj vo firemnom prostredí?

V mojej skúsenosti lídra, partnerský prístup fungoval od začiatku a funguje neustále.

Pamätám si na prvý rozhovor so svojou šéfkou, pred viac ako 15 rokmi, vtedy ešte o potenciálnej možnosti viesť tím.

„Potrebovala by som k sebe nejakého parťáka.“ Vravím jej v úprimnom nadšení.

Rozčúlila sa: „Akého parťáka? Ty budeš šéfka, budeš nadriadená!“

Môj partnerský prístup sa jej nepozdával.

No mne to nešlo inak. Už prvý človek, ktorý prišiel ku mne do tímu bol mojím partnerom. Dokonca sme sa s kolegyňou dohodli, že ja budem viesť náš vtedy mikro tím.

Od začiatku som chcela niekto, s kým som mohla diskutovať, preberať nápady, zdieľať obavy a hľadať najlepšie riešenia. Potom prichádzali ďalší, tím sa rozrastal a aj menil, prichádzali ľudia rôzneho veku, rôzneho pohlavia a rôznych skúseností.  Partnersky prístup ostával.

Aj vďaka tomu sa mohli rozrastať oblasti, ktoré som zastrešovala, od motivácie, cez vzdelávanie až po koučing vo firme priameho predaja, pre približne 25 000 predajcov v Čechách a na Slovensku.

Prednedávnom, roky po odchode zo spoločnosti, som dostala od jednej z bývalých kolegýň túto spätnú väzbu: “Chcela som patriť k tebe do tímu. U teba ľudia rástli.”

To, že partnerský prístup funguje, potvrdzujú aj štúdie:

  • Ľudia, ktorí spolupracujú sú o 50% efektívnejší v dosahovaní úloh.
    Hovorí štúdia robená standfordskou univerzitou.
  • 73% ľudí, ktorí sú zahrnutí do spolupráce reportovalo zlepšený výkon.

Ako vytvárať partnerský prístup?

Zmeňte snahu o leadership na snahu o partnership.

5 zásad:

  • 1
    Zabudnite na svoju pozíciu. Ste súčasťou tímu.

Aby sme vytvorili partnerský prístup, potrebujeme sa odpútať od hierarchického myslenia nadriadenosti a podriadenosti. Áno, sú situácie, v ktorých musí niekto rozhodnúť, nastaviť hranice, ukázať smer.

No je ďaleko viac situácií, v ktorých nám bude užitočné byť súčasťou tímu, diskutovať a počúvať kolegov.

V jednom z mojich prvých tímových koučingov po mne chcel líder zlepšiť komunikáciu v tíme, kde sám pomenoval množstvo problémov, ktoré vníma, ale sám sa nakoniec tohto tímového stretnutia nezúčastnil.

Chcel na mňa preniesť svoju zodpovednosť za to, čo nefungovalo. Fixnúť tím, pričom odmietal prijať to, že je tiež súčasťou tímu a že sám sa účastní na tom, čo nefunguje a mal by sa účastniť aj na hľadaní spoločných riešení.

  • 2
    Ľudia podporia to, čo sami pomáhajú vytvárať.

Dajte ľuďom priestor, aby vyjadrili svoje názory, nápady, spätnú väzbu. Počúvajte ju, buďte jej prístupný a hľadajte spoločné riešenia.

Moja predchádzajúca práca v obchodno-marketingovej oblasti si vyžadovala veľkú dávku kreativity. Neustále nové nápady na komunikačné témy, vytváranie motivačných programov, udržiavanie ohňa nadšenia v predajcoch. Po čase pôsobenia v spoločnosti moje nápady začali dochádzať, strácala som inšpiráciu, aj energiu tvoriť.

A tak som viac začala zapájať ľudí v tíme. Vždy, keď sa pripravovali aktivity na nový rok, zvolali sme tímové stretnutie za účelom nájsť nápady, návrhy, spôsoby, ako dosiahneme stanovené ciele. Zadefinovali sme ciele, čo potrebujeme dosiahnuť a aj hodiny diskutovali a zbierali nápady. Ak sme nedošli k ničomu použiteľnému, proces sa zopakoval viackrát.

Ľudia tak začali chápať, že aj oni majú zodpovednosť za smerovanie, za úspešné výsledky a že na ich názore a nápadoch záleží. Mne sa uľavilo, pretože som necítila celú ťarchu na sebe a rozložili sa sily. A keď prišlo na realizačnú fázu, tak nebolo treba nikoho presviedčať, všetci vedeli, čo majú robiť, aby sa projekty zrealizovali a keď pracovali na tom, čo sami navrhli, vzrástlo aj ich nadšenie a motivácia dotiahnuť veci do úspešného konca.

  • 3
    Urobte ľudí spoluzodpovednými.

Často majú lídri pocit, že nesú zodpovednosť za všetko. Za výsledky, za ľudí v tíme, za prešľapy.

Pravda je taká, že zodpovednosť za výsledky majú všetci zamestnanci. Ak im ju neustále berieme, napríklad tým, že za nich dorábame veci, pretože mi to urobíme najlepšie, alebo hasíme ich problémy, nikdy si zodpovednosť nevezmú.

Minulý rok som pracovala na rozvoji lídrov v jednej spoločnosti, kde sa výrazne ukázala téma zodpovednosti.

Paradoxom bolo, že to bola jedna z kľúčových hodnôt spoločnosti. V individuálnych rozhovoroch sa ukázalo, že lídri robia prácu za svojich ľudí, naprávajú ich chyby, ktoré sa neustále opakujú a nevenujú sa nastaveniu procesov alebo práci s ľuďmi tak, aby mohlo dochádzať k posunu. Zodpovednosť držali len u seba. Nevyvodzovali dôsledky, a nedávali ľuďom výzvy.

Rada by som vám povedala, ako sa to podarilo napraviť. Nepodarilo, pretože u lídrov chýbalo zameranie na riešenia a spoluprácu sme ukončili.

V koučovaní prenechávame zodpovednosť za jeho posun, riešenia a výsledky klientom. My vytvárame priestor, v ktorom sa to môže diať.

Lídri by tiež mali vytvárať takýto priestor a byť svojim ľuďom vyzývateľom, podporovateľom, koučom a jasne vymedzovali očakávania a hranice zodpovednosti jednotlivcov a tímu.

A zároveň sa v koučovaní riadime tým, že pracujeme s tými, ktorí chcú, ktorí sú pripravení. Ak niekto nechce, nepohnete ním (ani ako kouč, ani ako líder). Preto je tak dôležité dbať na vhodný výber ľudí a vnímať od prvej chvíle, kde je ich motivácia.

  • 4
    Efektívna komunikácia.

Efektívna komunikácia neznamená len povedať správnym ľuďom jasne a zrozumiteľne, čo majú robiť. Efektívna komunikácia zahŕňa budovanie vzťahu, aktívne počúvať ľudí, v pracovných aj osobných témach, prejavovať záujem a pomáhať im posunúť sa.

Ide o komunikáciu na úrovni dospelý = dospelý. Nad nikoho sa nevyvyšovať (z úrovne pozície a moci), ani sa pred nikým neponižovať (z úrovne nižšej pozície, mladšieho veku alebo dokonca pohlavia, či rasy). 

O schopnosť komunikovať priamo, čo vnímame a neustále pracovať so spätnou väzbou, pozitívnou a rozvojovou. Priama komunikácia znamená, že sme schopní a ochotní pomenovať to, čo vnímame a dať druhej strane priestor vyjadriť svoj názor otvorene.

A efektívna komunikácia znamená aj klásť otázky, ktoré môžu v druhých ľuďoch prebudiť uvedomenie.

Vždy, keď za mnou prišli ľudia z tímu, aby sa o niečom poradili, najskôr som ich zahrnula otázkami. Chcela som vedieť detaily toho, čo riešime, či sme už niekedy niečo podobné riešili, kde sú vzory vhodných riešení a ako by to ideálne riešili oni.

Väčšinu času som vychádzala z toho, že neviem a nemám hneď instantnú odpoveď. A vždy sme k riešeniu dospeli, spoločne.

Namiesto instantnej rady sa pýtajte:

  • Aké vidíte možnosti?
  • Čo nám môže pomôcť sa tam dostať?
  • Ako by ste to riešili vy?
  • Čo nám môže zabrániť? Ako to môžeme ošetriť?
  • 5
    Prestaňte riešiť problémy. Začnite hľadať riešenia.

Je jedna otázka, ktorú som neznášala, keď sa vyskytol nejaký problém: Kto za to môže?

Keď niekto z mojich nariadených položil túto otázku, vždy ma to nahnevalo. Nezáleží na tom, kto za to môže, záleží na tom, ako to vyriešime.

Ľudia vedia, že niečo posrali. Nepotrebujú byť za to peckovaní ako malé deti. Keď sa s nimi zameriate na riešenie, budete sa ich pýtať a prenecháte im zodpovednosť to riešenie nájsť, tak ho nájdu a tiež zo seba dajú viac, aby problém vyriešili. Nikto nechce mať nálepku toho, čo niečo pokazil. Každý chce skončiť ako hrdina, ktorý to nakoniec zvládol.

V probléme hľadajme len tie informácie, ktoré nám pomôžu k riešeniu. Pýtajme sa:

  • Ako by vyzeralo vhodné riešenie problému?
  • Kam sa potrebujeme posunúť?
  • Ako by sme to mohli napraviť?
  • Kto je schopný to napraviť?
  • Ako presne?

Partnerstvo má zmysel rozvíjať, či už v súkromí, práci, spoluprácach alebo v priateľstve. Byť súčasťou partnerstva znamená byť cenený, rešpektovaný, členom tímu a spoločne pracovať na dosiahnutí spoločného cieľa.

V pravom partnerstve je prítomný rešpekt. Moc a zodpovednosť sa delí medzi všetkých.

Katarína Ožvoldová - koučka a lektorka
Katarína Ožvoldová – koučka a lektorka
Katarína Ožvoldová
Sprevádzam ľudí na ceste k ich vlastným odpovediam, dôvere k svojim pocitom, objaveniu nečakaných schopností, sily a rozhodnutiam, ktoré budú s nimi v súlade. Som koučka, mám skúsenosti s vedením ľudí a prešla som vlastnou životnou zmenou. Prečítajte si môj príbeh>>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *